Stages Smart Bike SB20

Stages Smart Bike SB20Da jeg fra maj måned valgte at tage sabbat i en periode, så var et af mine mål, at jeg ville få motioneret en masse. En af de interessante muligheder var at købe en smart bike, i det her tilfølde en Stages Smart Bike SB20 – altså en slags simulationscykel, som man kan tilslutte et TV og så ellers give den gas på et utal af forskellige ruter i en virtuel verden.

Efter at have kigget på en lang række forskellige muligheder, alt lige fra at tilslutte en almindelig cykel til en stationær motionscykel i forskellige priskategorier, så endte jeg med at det skulle være enten en Wahoo Kickr Bike, en Tacx Neo Bike Smart eller en Stages Smart Bike SB20. Efter nøje overvejelse og research endte jeg med at købe en Stages SB20.

Fordelene ved lige netop denne cykel er, at jeg kan sætte kryds ud for alle de krav, som jeg har til en Smart Bike, og samtidig at firmaet Stages har lavet motionscykler til fitnesscentre i rigtigt mange år, hvilket gav mig en forhåbning om, at kvaliteten altså ville være ganske fin.

Mine krav er blandt andet følgende

• Skal kunne linke nemt op med Zwift via Apple TV
  • Skal kunne simulere modstandsniveau når man kører op og ned af bakker
  • Det skal være en stationær cykel
  • Den skal være super stabil og i ordentlig kvalitet
  • Gearskiftet skal være digitalt – dvs. ikke nogen manuel skrue for at ændre modstanden
  • Man skal kunne sætte rigtige SPD pedaler på

På grund af corona var jeg åbenbart langt fra den eneste, som havde fået en ide om at ville motionere derhjemme. Derfor var Stages SB20 cyklen udsolgt overalt, og jeg måtte vente i over en måned, før den endelig dukkede op på lageret hos Stages webshop. Jeg havde dog længe holdt øje med lagerstatus hos Pulsure.dk, fordi jeg på forhånd havde hørt, at de havde rigtig god service – og ganske rigtigt, så kom den også på lager der, kort tid efter at den var tilgængelig hos Stages selv.

Da jeg egentlig synes, at de tæt på 23.000 kr., som cyklen koster, er mange penge for noget jeg ikke har prøvet, så besluttede jeg mig for at køre til Horsens for at prøve den af i Pulsure.dks E-cycling-lab – efterfølgende passede den enorme kasse, som cykel kommer i, lige præcis ind i bagagerummet på min bil, så den kom med hjem samme dag.

Stages SB20 kan lige præcis i min bil.

Kæmpe tak skal det i øvrigt lyde til gutten fra Pulsure, der som det mest naturlige i verden lige hjalp med at få løftet den enorme kasse ind i bilen. Helt generelt så har min oplevelse med Pulsure.dk været super god, lige fra min første forespørgsel om cyklen, til rådgivningen i deres E-cycling-lab og altså også leveringen fra deres lager og over i min bil. Faktisk fik jeg også en gratis hometrainer måtte med, hvilket nok er det tætteste jeg nogensinde kommer på at blive sponsoreret cykelrytter :-)

Kassen vejer 75 kg. og er temmelig uhandy, så den viste sig at være effektiv til at forbrænde kalorier allerede på vejen op af trappen til lejligheden på 1. sal – men det lykkedes da til sidst. Skulle jeg gøre det igen, så ville jeg nok vælge at åbne kassen og tage de enkelte dele ud, i stedet for at slæbe den hele vejen op. Jeg må erkende, at da jeg før mit køb så en video på YouTube med en, der havde købt en Stages Smart Bike SB20 og kæmpede med at få den op af sin trappe, så grinede jeg lidt over hvor svært han havde ved det, men der blev jeg så klogere, da jeg selv skulle prøve.

Næste skridt var at cyklen skulle samles og det er heldigvis ganske lige til, men eftersom den medfølgende manual er totalt ubrugelig på grund af en ekstremt lille skrifttype, så endte jeg med at finde en video fra Stages på YouTube, der viste hvordan den skulle samles. Jeg tog ikke tid, men vil påstå at det tog under en time at samle den. Som det kan ses på billedet herunder, så er cyklen pakket rigtig fornuftigt ind.

Stages SB20 er forsvarligt pakket ind. Her kan man se indholdet af pakken.

Når man køber en Stages SB20, så medfølger der ikke pedaler i pakken. Personligt synes jeg godt, at de kunne have lagt et par billige pedaler med, nu når det trods alt er et produkt til en relativt høj pris. Til gengæld så kan man selv vælge hvilke pedaler man vil have på – mit valg faldt på samme type pedaler som jeg har på min mountainbike, nemlig et par Shimano PD-A530. Det smarte ved disse pedaler er, at de er flade på den ene side, så de kan bruges med almindelige sko – og på den anden side har de SPD-klik, så de kan bruges med mine cykelsko.

Shimano PD-A530 pedaler.

Med det hele monteret og strømmen sluttet til, så var det tid til at give Zwift appen et skud. Som tidligere nævnt var det ene krav til mit setup, at cyklen skulle kunne anvende Zwift via et Apple TV, og det virkede overraskende nok i første forsøg. Cyklen blev registreret som alle tre muligheder: ”Power Source”, ”Cadence” og ”Controllable” – hvilket til sammen giver den bedste oplevelse i Zwift. Det eneste som cyklen ikke selv kunne var at agere pulsmåler, så der havde jeg købt en Wahoo Tickr Fit, som også helt uproblematisk linkede op med Zwift. Derefter var jeg klar til at kaste mig ud i Zwifts digitale verden, kaldet Watopia.

Zwift forbundne enheder med Stages SB20 cyklen.

Oplevelsen med Stages Smart Bike SB20

Jeg har på nuværende tidspunkt haft cyklen i en uge og har gennemført fire træningspas på 18-22 km og et kortere på kun et par kilometer. Umiddelbart er jeg rimelig heldig med at få indstillet højden på sadlen og styret rigtigt til starte med, så følelsen af at køre på cyklen er ganske fremragende. Der er dog rig mulighed for at indstille den meget præcist, både når det handler om højden på sadelstangen, position på sadlen og højde og afstand til styret. For cykelnørderne er der også fire indstillingsmuligheder for pedalarmlængden – her valgte jeg selv at køre med 175 mm, men jeg er meget i tvivl om det er noget jeg ville kunne mærke forskel på.

Som det også gør sig gældende med rigtige cykler, så risikerer man at blive pænt øm i bagdelen af at køre på den hårde sadel, så jeg har efterfølgende tilføjet et gel-cover, som sammen med cykelbukser gør det nogenlunde tåleligt. Min erfaring fra min mountainbike siger dog, at det kun er i starten, at man får ondt og allerede på den 4. tur gik det bedre, jeg tror dog, at jeg beholder gel-coveret på lidt endnu.

Når man bruger cyklen sammen med Zwift, så fungerer både gearskifte, bremser og den automatiske styring af modstanden super fint. Det er fedt at mærke, at pedalerne bliver hårdere at træde rundt, hvis man kører op af en bakke og det modsatte naturligvis, hvis man kører nedad. Alt i alt så giver det hele bare en langt federe og mere motiverende fornemmelse, end bare at sidde og køre på en traditionel kondicykel.

Zwift screenshot, nattekørsel.

Der er blandt andet døgncyklus i Zwift.

En af de andre rigtig fede ting ved en Stages Smart Bike SB20 er, at den er en af de mest lydløse smart bikes på markedet. Da jeg var i E-cycling-lab, fik jeg eksempelvis mulighed for at høre lyden fra en Wahoo Kickr Bike, som var overraskende høj. Desværre så er der opstået et lille skår i glæden, som faktisk har været der siden starten, men som jeg synes er blevet en smule værre med tiden. Det lader nemlig til, at kranken har en lille periodisk mislyd, når man kører – det lyder som om at noget skraber på, og det er selvfølgelig super ærgerligt på en cykel i denne prisklasse. Jeg har i øjeblikket en supportsag kørende hos Pulsure, og jeg er meget spændt på, om deres høje kundeserviceniveau fortsætter når noget går galt.

At Stages Smart Bike SB20 er en af de meget populære smart bikes kan jeg egentlig godt forstå. Der lader til at være tænkt over tingene, og funktioner som programmerbart virtuelt gear, som du selv kan konfigurere via en app, muligheden for at simulere modstand helt op 2200 watt og stigninger på op til 25 %, dækker vist behovet for langt de fleste. Dertil kommer de to indbyggede wattmålere som sidder i pedalarmene, og som har en høj præcision på hele +/- 1,5 % og en ekstra wattmåler på svinghjulet, der med sine 22,7 kg gør oplevelsen ret realistisk. Der er også indbygget to USB-porte, og man kan selv vælge om man vil tilslutte den medfølgende holder til tablets eller ej.

Samlet så vejer cyklen lige over 62 kilo, og er 120 cm. lang, 56 cm. bred og 124 cm. høj. Rammen er lavet af kraftigt aluminium og den rører sig ikke ud af flækken, selv om man giver den fuld gas. Vægtmæssigt kan den klare en rytter på op til 158 kg. Som standard understøtter den både forbindelser via ANT+ og Bluetooth.

Eftersom cyklen bruger standardkomponenter som sadel, styr og pedaler, er det muligt at udskifte disse til andre typer, hvis du skulle have lyst til det. Dette er for mig at se en stor fordel i forhold til andre motionscykler som jeg har prøvet, hvor man hverken har kunne skifte pedaler eller styr.

Zwift

Når man logger på Zwift for første gang, så får man 25 km gratis – derefter koster det omkring 15 dollars om måneden, hvilket jeg synes er en ganske overkommelig pris. Det hele starter med en ret grundig gennemgang af de forskellige muligheder, som Zwift byder på, alt imens man træder rundt i pedalerne og får den virtuelle cykelrytter til at køre ud af landevejen.

Zwift screenshot af et af mine træningspas.

Resultatet fra et af mine træningspas i Zwift.

Jeg har valgt primært at køre den samme rute her i starten, fordi jeg på den måde nemmere kan se, at jeg forbedrer min kondition og dermed også tiden som det tager at gennemføre ruten. Forbedringerne lader til at komme ganske hurtigt og det er fedt at kunne se, at man fra gang til gang kan skære sekunder af turen, og ligeledes at antallet af watt man leverer, når man træder i pedalerne, bliver højere og højere.

Zwift byder også på et socialt aspekt i og med, at der både er mulighed for at deltage i deciderede cykelløb imod andre Zwift-brugere samt utallige muligheder for ”hygge ture”, hvor det mere handler om at cykle sammen end om nødvendigvis at vinde. Der er også mulighed for at gennemføre træningsforløb designet af dygtige trænere, som over tid kan hjælpe med at nå dine mål.

Zwift screenshot, hvor man ser en alternativ kameravinkel.

Der er mulighed for forskellige kameravinkler imens man cykler.

Uden at jeg vil gå dybere ned i mulighederne som Zwift har, så synes jeg generelt set, at Zwift har rigtig meget at byde på og det har indtil videre været med til at holde min motivation oppe.

Zwift Companion app og Stages Smart Bike SB20

Udover at jeg bruger Zwift på mit fjernsyn via Apple TV, så har det også vist sig at være en god ide at have Zwift Companion app installeret på en sekundær enhed – i mit tilfælde har jeg installeret den på en iPad til trods for, at appen faktisk ikke er optimeret til at blive brugt på iPads endnu. Zwift Companion app gør det muligt at få en masse ekstra oplysninger imens du kører, eksempelvis om hvilke andre ryttere der ligger i nærheden af dig, man kan give (og få) thumbs up – kaldet Ride Ons, tilføje Zwift venner og rigtig mange andre ting.

Efter dine træningspas kan du også gå ind i appen og se analyser af din kørsel, herunder hvor mange watt du har leveret og hvordan din puls lå på de forskellige dele af ruten. Jeg kunne godt tænke mig, at der var en nem måde at sammenligne resultaterne på, for det må man selv klare, men man kan jo håbe på at det kommer senere.

Selv om det absolut ikke er et must at have Zwift Companion app for at anvende Zwift, så giver den alligevel nem adgang til nogle ting, som ellers ville kræve, at jeg sad med Apple TV-remoten, og det er bare ikke optimalt imens man cykler.

Zwift Companion App screenshots.

Companion appen giver nem adgang til overblik og forskellige funktioner i Zwift.

Zwift Companion app er ganske gratis og det eneste krav er, at den enhed som den er installeret på, er på samme netværk som Apple TV’et, og så virker det bare.

Stages-Link app

En anden app, som har vist sig at være nødvendig at hente på min iPhone, er Stages-Link appen. Denne app gør det muligt at opdatere firmwaren på Stages cyklen og krankene, og samtidig er det også i denne app, at du kan konfigurere forskellige former for virtuelle gear-setups, som cyklen skal køre med. Det hele er ret brugervenligt og lige ud af landevejen, men nogle ting, som eksempelvis gear-konfigurationer, kræver nok at man er lidt cykelnørd førend man begynder at rode med det – og det er jeg absolut ikke.

Stages Link App screenshots.

Stages-Link appen bruges til at konfigurere cyklen samt se hvilke gear man kører i.

Det er også kun via Stages-Link appen, at man kan se hvilket gear man kører i, når man cykler, da dette desværre ikke bliver vist i Zwift. Appen er også den eneste mulighed for at få en lille lyd, når man skifter gear, da gearskiftet ellers er fuldstændig lydløst.

Til sidst er det også i denne app, at du kan indstille hvordan knapperne på styret til gearskifte skal konfigureres.

Den komplette liste over udstyr

Alt i alt så synes jeg, at jeg er endt ud med et rigtigt fornuftigt setup. Jeg havde i forvejen et par af tingene, såsom Apple TV, SPD-pedaler og cykelsko, men det har alligevel kostet lidt at komme i gang. Listen af ting jeg bruger til setuppet kan du se herunder.

For at kunne bruge Zwift Companion og Stages-Link appsne skal du have en telefon eller tablet, der understøtter appsne. Derudover kan det være en gevaldig god ide at investere i et par blæsere/ventilatorer. Jeg fandt ret hurtigt ud af, at man får det RIGTIGT varmt, når man cykler indendørs. Til gengæld vil de fleste brugere af Stages SB20 med ret stor sandsynlighed ikke have behov for at køre med cykelhjelm ;-)

Det er værd at bemærke, at Zwift også kan køre på andre platforme end Apple TV. Reelt betyder det, at du vil kunne køre det på de fleste telefoner, tables, PC eller Mac, men det hele bliver noget sjovere, hvis man kan følge med på en stor skærm, imens man kører. Zwift har lavet en liste med enheder som de supporterer, den kan du se lige her.

Ses vi på de virtuelle veje i Zwift?

Om forfatteren

Morten Skou

Morten Skou har mange års erfaring med blandt andet Sikkerhed, PHP, MySQL, Apache, FreeBSD, problemløsning og systemadministration. Er blevet tildelt Microsoft MVP prisen siden 2009 på grund af arbejdet med Xboxlife.dk, som har stået på siden 2004.